VOORSCHOOLSE EDUCATIE (VE)
De peuterspeelgroep werkt met de methode Startblokken.
Dit is een methode die gebruikt wordt binnen de Voorschoolse
Educatie. De doelstelling van het VE is om zoveel mogelijk kinderen
optimale ontwikkelingskansen te bieden waardoor er minder taal – en
ontwikkelingsachterstanden zullen ontstaan. De pedagogisch medewerkers
van de peuterspeelgroep zijn geschoold in de Voorschoolse
Educatie.
Binnen de methode Startblokken blijft spelen de
belangrijkste activiteit. Tijdens het spel komen er diverse
ontwikkelingen aan bod, zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling en de
taal – spraakontwikkeling. De pedagogisch medewerkers werken thema’s uit
waarbij allerlei activiteiten aan bod komen. Er wordt in de grote groep
gewerkt maar ook in kleine groepjes om zo alle kinderen aan bod te
laten komen. In de kring wordt er rondom een thema gezongen en gepraat.
Ook wordt er veel gelezen over het thema waar we op dat moment aan
werken. Ook laten we de kinderen zelf dingen meenemen van thuis zodat
het thema gaat leven bij het kind. De betrokkenheid van ouders is
hierbij van groot belang. De knutselactiviteiten staan in het teken van
het thema en de ruimte wordt zo ingericht dat er op diverse plaatsen
aandacht is voor het thema. De peuters genieten enorm van het werken
rondom een thema en spelenderwijs leren de kinderen heel veel.
Een thema wordt voor een periode van ongeveer 6 tot 8
weken voorbereid. Bij elk thema staat een boekje centraal. In het lokaal
hangt een themakaart met daarop de planning van het thema. Ouders
kunnen zo zien waar we mee bezig zijn en kunnen thuis met hun kind over
het thema verder praten. Deze interactie is van groot belang omdat de
peuter thuis en op de peuterspeelgroep de woorden weer hoort. De peuter
kan zich de woorden dan sneller eigen maken. Hier vindt u een voorbeeld
van een thema met daarbij allerlei activiteiten die we met de kinderen
doen.
Voorbeeld Thema: Puk krijgt nieuwe schoenen.
Puk is een handpop die ook op de peuterspeelgroep komt spelen.
Spelactiviteiten
:
we richten een schoenenwinkel in en spelen samen met de kinderen winkeltje.
Knutselactiviteiten :
voetafdruk maken met verf, laars kleuren.
Taal activiteiten :
praten over schoenen, welke schoenen heb jij aan? Wie
heeft er veters? Wie heeft er
klittenband? Welke kleur zijn jouw schoenen?
Waar heb jij je schoenen gekocht?
Lees/schrijfactiviteiten :
boekje voorlezen, prijsstickers maken, foto’s van Puk in het vertelkastje,
liedjes zingen over schoenen.
Reken activiteiten :
voeten meten, grote voeten en kleine voeten benoemen, welke schoen pas
ik wel of niet, waarom past deze schoen niet?
Uitstapjes :
we brengen een bezoekje aan de schoenenwinkel.
Tijdens het thema is er veel herhaling van de
activiteiten. Woorden worden steeds opnieuw aangeboden en peuters leren
deze woorden en gaan ze dan ook zelf gebruiken.
Het werken met thema’s biedt alle peuters optimale
ontwikkelingskansen en maakt het spelen op de peuterspeelzalen leerzaam
en leuk!